perjalanan hidup yang masih panjang-namun usia semakin singkat

April 7, 2010

LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE CAMERON HIGHLANDS

Ekspedisi selama 3 hari 2 malam di cameron sungguh menerujakan. Seramai 53 orang mahasiswa dan mahasisiwi serta penyarah, Dr. Shahbeshan Rengasamy menaiki sebuah bas dan van. Kami telah bertolak dari Universiti Malaya pada hari jumaat jam 11.00 pagi dan tiba di Brinchang pada jam 4 petang. Di sana kami telah menetap di Hotel Green Garden. Hotel yNg agak selesa bersesuaian dengan harga yang ditawarkan.Malam pertama di sana kami telah berkunjung ke pasar malam di situ yang menjual pelbagai produk dan buah-buahan keluaran masyarakat Camaron Highland. Pada hari sabtu keesokan harinya, kami telah berangkat ke Tanah Rata pada jam 9.00 pagi dan tiba pada jam 11.00 pagi. Kami telah di beri masa untuk menikmati keunikan alam semula jadi di Tanah Rata. Pensyarah kami Dr. Shabeshan Rengasamy sungguh "sporting" pada hari itu. Beliau bersama isteri dan anak turut bersama-sama dalam ekspedisi ini. Berjalan kaki sejauh lebih kurang 5 km dengan mendaki dan menuruni bukit amat menyeronokkan dan mencabar bagi kami semua. Selepas menjamu selera di Tanah Rata. Kami telah di bawa ke "Bee Farm" kemudian kami meneruskan ekspedisi kami ke Ladang teh dengan menaiki "shuttle bus". Untuk sampai ke kilang memproses daun teh, bas terpaksa melalui jalan di lereng bukit yang sangat curam.Apabila bas berselisih dengan kenderaan lain kami berasa sangat takut dan apabila melalui selekoh seperti bas ingin terbalik. Kami seakan-akan ingin menjerit di dalam bus apabila melihat kebawah dengan keadaan yang begitu curam. Nada takut mula kedengaran di dalam bas, tetapi pemandu bas kelihatan biasa sahaja seperti tiada apa-apa yang berlaku. Mungkin dia sudah biasa dengan keadaan itu. Kami tiba di kilang setengah jam kemudian dan masuk ke dalam kilang untuk melihat sendiri bagaimana daun teh di proses. Selepas mendengar peneranagan daripada supervisor di situ, kami ke lobi, di situ kami telah membeli beberapa jenis teh. Sungguh banyak pilihan. Ada diantaranya tidak terdapat di pasaran. Kemudian bersebelahan lobi terdapat sebuah cafe yang menjadi tumpuan orang ramai minum teh di situ. Kami pulang ke hotel pada jam 4.00 petang. Pada hari ahad kami bertolak pulang pada jam 10 pagi. Kami singgah di "Strawbery Farm" dan "Rose Valley". Seterusnya kami singgah makan tengah hari R&R Tapah. Kami tiba di Universiti Malaya pada jam 5.30 petang.