perjalanan hidup yang masih panjang-namun usia semakin singkat


April 7, 2010

contoh "lesson plan"

RANCANGAN PENGAJARAN – PENGEMBARAAN TEMPAT MENARIK DI MALAYSIA

Taska : Prasekolah Maktab Pengajian Bahasa

Umur : 6 tahun

Tarikh : 5 April 2010

Masa : 10.00 pagi hingga 10.45 pagi (45 minit)

Bilangan murid : 12 orang

Topik : Pelancongan

Aktiviti : Meneroka Tempat-tempat Menarik Di Malaysia

Objektif:

Dapat mengenali lebih banyak tempat-tempat menarik di Malaysia

Mengenal tempat-tempat pelancongan yang terkenal di Malaysia

Meningkatkan kemahiran bekomunikasi

Ringkasan aktiviti:

  • Set induksi: Guru mengarahkan murid-murid berkumpul di satu sudut dan menanyakan pengalaman percutian mereka sebelum ini di sekitar Malaysia
  • Langkah-langkah:

Aktiviti: Guru mengajak murid-murid menerokai tempat-tempat menarik di Malaysia bersama-sama

Aktiviti: Guru menyuruh murid-murid memadankan gambar tempat menarik dengan negeri yang sesuai

Aktiviti: Guru menyenaraikan dan menjalankan sesi membaca perkataan tempat-tempat menarik yang terdapat di Malaysia

  • Penutup: Guru membuat rumusan apa yang dipelajari oleh murid-murid

Hasil Pembelajaran:

Di akhir pembelajaran, murid-murid dapat:

  • Mempelajari tentang tempat menarik, budaya dan makanan yang terdapat di Malaysia
  • Membaca perkataan yang diberikan dengan betul.
  • Mengeja perkataan yang diberikan dengan betul

Pengetahuan sedia ada:

  • Murid-murid dapat mengenali kebanyakan tempat menarik di Malaysia

Nilai:

  • Menghargai pelancongan tempatan
  • Meningkatkan keyakinan diri (melibatkan diri dalam aktiviti).

Strategi pengajaran:

  • Penyelesaian masalah:
    • Murid-murid perlu menyenaraikan tempat menarik di Malaysia
  • Pembelajaran melalui pemerhatian:
    • Murid-murid akan belajar melalui pemerhatian terhadap penerokaan tempat manarik di Malaysia

Media Pengajaran:

  • Komputer.
  • Marker Pen.
  • White Board.
  • Video

Kemahiran:

  • Kemahiran Manipulatif – Boleh menggunakan material pembelajaran.
  • Kemahiran Berfikir – Menjawab soalan yang diajukan dalam penerokaan dan menyelesaikan permainan.

Prosedur :

LANGKAH

AKTIVITI GURU

AKTIVITI MURID

MEDIA

PENGAJARAN

CATATAN

Set Induksi

( 7 minit )

- Guru mengarahkan murid-murid berkumpul di satu sudut dan menanyakan pengalaman percutian mereka sebelum ini di Malaysia

- Murid-murid berkumpul beramai-ramai di satu sudut dan masing-masing menceritakan pengalaman mereka bercuti di malaysia

Langkah 1

(10 minit)

- Guru mengajak murid-murid

Menerokai tempat-tempat menarik di Malaysia bersama-sama

- Murid bersama-sama

mengikuti penerokaan

tempat-tempat menarik di Malaysia yang ditunjukkan oleh guru

- video

- Komputer

Langkah 2

(15 minit)

Guru menyuruh murid-murid memadankan gambar tempat menarik dengan negeri yang sesuai

- Murid-murid dikehendaki memadankan gambar tempat menarik dengan negeri yang sesuai

- Cd pengajaran

- Komputer

Langkah 3

(8 minit)

* Pengukuhan

- Guru menyenaraikan dan

menjalankan sesi membaca

tempat-tempat menarik yang dapat disebut oleh murid-murid

- Murid-murid dikehendaki

membaca perkataan yang

disenaraikan oleh guru

beramai-ramai.

- Marker Pen

- White Board

Penutup

(5 minit)

* Kesimpulan

- Guru membuat rumusan tentang apa yang dipelajari oleh murid-murid

- Murid-murid

berbincang dan

menjawab pertanyaan guru

Penilaian/ulasan _______________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment